OTTELURAPORTTI TP-47-PS KEMI 1-0 (1-0)
Julkaistu: 12.08.2022 10.54

OTTELURAPORTTI TP-47-PS KEMI 1-0 (1-0)

Lähtökohdat oteluun herkulliset. Kotijoukkue sarjakakkosena ja PS Kemi sarjakärjessä kahden pisteen erolla. Kumpikaan joukkue ei ollut vielä hävinnyt. Puuluodon pyhätössä 614 katsojaa sai nähdä hienon matsin, missä alueen pelurit näyttivät osaamistaan hieman toisella tavalla koottua joukkuetta vastaan…..

Ensimmäinen jakso mentiin isäntien hienoisessa komennossa heidän yrittäessään pitää palloa ja rakentaa alhaalta asti syöttämällä maata pitkin. PS Kemi puolestaan pyrki pelaamaan pitkää palloa nopeasti laitahyökkääjilleen, joko toppareilta tai maalivahdilta. Jakso mentiin isäntien tahdissa, joskaan mitään vaarallista paikkaa ei nähty, koska molemmat joukkueet puolustivat mallikkaasti. Jakson yliajalla TP sai sivuvaparin, jonka Niklas Kerkelä toimitti linjan väliin takatolppaa kohden ja kotijoukkueen pelaaja juoksi ohi ja antoi pallon mennä. Vieraiden pelaaja joutui reagoimaan tämän johdosta nopeasti ja pallo otti kimmokkeen ja painui vastustamattomasti takanurkkaan. Joku voisi sanoa, että maali tuli onnella, mutta näitä palloja on kyllä oikeasti harjoiteltu treeneisissä eli sinänsä hieno osuma. Tämä jos mikä oli pukukoppimaali, mikä kieltämättä maistui isännille.

Toinen jakso alkoi tasaisemmin ja Kemi lisäsi otetta hiljalleen. TP:n pallollinen peli katosi hieman, mutta onneksi vieraat pelasivat edelleen pitkää palloa laitureilleen, vaikka isännät muuttivat pelinsä viiden pelaajaan alakertaan ja pyrkivät puolustamaan Kemin laitapelin pois. Vieraat saivat järjestettyä yhden hyvän paikan tasoitukseen 65 minuutin kohdalla, mutta tolppaa lähemmäksi ei päässyt ja siitä seuranneen paluupallon isäntien veskari Tatu Kujanpää liimasi hienosti. Yhden maalin toki Kemi teki, mutta se liputettiin paitsioksi. TP sai pallon puolestaan ylärimaan Aleksi Isomäen toimesta 71 minuutilla Niklas Kerkelän antamasta kulmasta. Ottelun loppupuolella Jerry Erkinmikolla oli kaksikin mahdollisuutta niitata peli 2-0 tilanteeseen, mutta viimeistely ontui. Peli päättyi isäntien niukkaan, mutta ehdottomasti ansaittuun voittoon.

Peli oli laadukas ja korkeatasoinen kolmosen kamppailuksi, molemmat joukkueet pärjäisivät varmasti kakkosessa. Matsin voitti jengi, joka on ehdottomasti joukkue isolla J:llä. Erittäin sitoutunut lähes ympärivuotiseen harjoitteluun omine siviilielämän haasteineen eli kouluineen ja töineen, mikä on tietysti hyvinkin normaalia alasarja jalkapallossa. Alueen jalkapalloilijat ovat saaneet viime vuosina kuraa niskaan riittämiin ja luulisi tämän joukkueen tekemisen osoittavan, että meidänkin alueelta löytyy futareita, kun niille antaa vain mahdollisuuden ja hyvän valmennuksen, joka heihin uskoo. Varmasti myös maistuva voitto kaikille niille lukuisille juniorivalmentajille, jotka ovat näidenkin TP-47:n pelaajien kanssa vuosien saatossa työskennelleet olivatpa he sitten kemiläisiä tai torniolaisia. Pitää kuitenkin aina muistaa seura touhuissa, että kenelle ja miksi haluamme toimintaa järjestää. Toivottavasti tämä antaa myös uskoa nykyisille juniorivalmentajille Meri-Lapissa, että laadukkaalla harjoittelulla tulee varmuudella myös tuloksia. Tästä nyt nautitaan ansaitusti hetki ja palataan ”sorvin ääreen” nöyränä jälleen ensi viikolla. Seuraava peli Raahessa 27.8.

Valmentaja Janne Oksala:

"Melkoista tunteiden vuoristorataa. Aloitettiin hermostuneesti ja Kemin hyökkääjät onnistuivat estämään meidän pelinavaamisen. Noin kymmenen minuutin pelin jälkeen saatiin juonesta kiinni ja muutaman kerran mallikkaasti saatiinkin prässi purettua. Erikoistilanteita tuli varsinkin ensimmäisellä jaksolla poikkeuksellisen suuri määrä molempiin päihin ja Niklaksen loistavalla pallolla tehtiin pukukoppimaali.

Toiselle jaksolle tiedettiin että kaveri tulee lujaa, oltiin vaikeuksissa välillä, mutta kestettiin yhdessä. Kyllä jätkät löi kroppaa likoon ja mielestäni suuremmalla sydämmellä pelannut joukkue otti kolme pistettä. Poskettoman ylpeä, mutta jäitä stetsoniin ja kohti seuraavaa matsia."

Tornion Pallon kokoonpano:

Kujanpää